Päästötön työmaa

Päästöttömät työmaat – kestävien hankintojen green deal -sopimus

Sitoumuksen ympäristöministeriön kanssa ovat tehneet Senaatti-kiinteistöt, Espoon, Helsingin, Turun ja Vantaan kaupungit, Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY), Väylävirasto, Helsingin kaupunkiliikenne sekä Helen. Sopimuksen tavoitteena on, että mukana olevien kaupunkien, kuntien, virastojen tai muiden julkisen sektorin hankintaorganisaatioiden työmaat ovat vuoden 2025 loppuun mennessä fossiilittomia, eli niillä ei käytetä fossiilisia polttoaineita. Lisäksi vuoteen 2030 mennessä työmailla käytettävistä työkoneista ja työmaiden kuljetuksista vähintään 50 % toimii sähköllä, biokaasulla tai vedyllä. Sopimuksen mukaisiin työmaiden päästöihin luetaan työkoneiden, sähkön, lämmityksen ja vaiheittain kuljetusten päästöt. Sopimus on voimassa vuoden 2030 loppuun asti ja se on ensimmäinen green deal -sopimus, joka on allekirjoitettu julkisen sektorin kesken kestävien hankintojen edistämiseksi. 

Tutustu sopimukseen tästä >>

Ohjeet sitoumuksen tekijälle: Näin sitoudut päästöttömät työmaat – kestävien hankintojen green deal -sopimukseen >>

Sopimuksen toimenpiteet ja mittarit >>

Ajankohtaista

2.12.2024 Yhteinen markkinavuoropuhelu: Sähköiset työkoneet 2025

Markkinavuoropuhelutilaisuudessa keskityttiin siihen, millaisia vähäpäästöisiä ja päästöttömiä työkoneita Suomessa on juuri nyt saatavilla ja siihen, mitä laajempi käyttö vaatii hankkijoilta, urakoitsijoilta ja työkonealalta. Katso tilaisuuden esitykset >>

Sopimus on konkreettinen toimi Suomen taakanjakosektorin päästöjen vähentämiseksi ja kohti valtion ja kuntien omia hiilineutraalisuustavoitteita. Tavoitteiden saavuttaminen vaatii nopeita ja merkittäviä toimia kaikilta sektoreilta. Julkisen sektorin toteuttamien ja hankkimien työmaiden keskeisiä päästölähteitä ovat esimerkiksi rakennusten lämmitys, betonin kuivatus, työkoneet sekä kuljetukset työmaille, työmailta ja työmaa-alueilla. Työkoneista aiheutuu noin yhdeksän prosenttia koko taakanjakosektorin eli päästökaupan ulkopuolelle jäävien sektoreiden hiilidioksidipäästöistä. Lisäksi työmaista aiheutuu myös haitallisia paikallispäästöjä sekä moottorimelua.

Julkisen sektorin tekemillä hankinnoilla on mahdollista vaikuttaa merkittävään osuuteen työmailla syntyvistä päästöistä ja tukea hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamista. Julkinen sektori voi toimia edelläkävijänä vaihtoehtoisten käyttövoimien hyödyntämisessä ja samalla luoda kysyntää ja edellytykset vähäpäästöisten ja päästöttömien ratkaisujen markkinoiden kehittymiseksi ja laajemmaksi käyttöönottamiseksi.

Sopimuksen väliarvioinnin (2023) mukaan päästötön työmaa -konsepti on nyt käytössä kaikilla sopimuksen toimijoilla ja osana toimintaa. Seurantajärjestelmät kaluston ja polttoaineen osalta ovat käytössä sekä puolet toimijoiden työmaista ovat osittain fossiilivapaita. Lisäksi käytössä ovat vähimmäisvaatimuksena Stage IV -luokan täyttävät työkoneet ja Euro VI -luokan täyttävät kuorma-autot haitallisten pakokaasupäästöjen vähentämiseksi. Jatkossa konekannan sähköistyminen toimii keskeisenä keinona saavuttaa sopimuksen loput tavoitteet. Lue lisää: Päätöttömät työmaat green deal sopimuksen väliarviointi 2023 >>

Sopimus luo mukana oleville toimijoille pitkäjänteiset yhteiset tavoitteet ja tiekartan niiden saavuttamiseksi. Sopimuksen tavoitteena on vähentää hankintayksikköjen työmailla syntyviä päästöjä pitkäjänteisesti julkisten hankintojen avulla.  Sopimus sisältää useita lyhyemmän aikavälin tavoitteita. Pidemmän aikavälin tavoitteet ovat:

Vuoden 2025 loppuun mennessä

  • hankintayksikön työmaat ovat fossiilivapaita.
  • hankintayksikön työmailla käytettävistä työkoneista, sekä työmaiden sisäisissä kuljetuksissa käytettävistä ajoneuvoista 100 % toimii fossiilivapailla polttoaineilla, joista lisäksi vähintään 20 % toimii sähköllä, biokaasulla tai vedyllä.

Vuoden 2030 loppuun mennessä

  • hankintayksikön työmailla käytettävistä työkoneista, sekä työmaiden sisäisissä kuljetuksissa ja kuljetuksissa työmaille ja työmailta käytettävistä ajoneuvoista 100 prosenttia toimii fossiilivapailla polttoaineilla, joista lisäksi vähintään 50 % toimii sähköllä, biokaasulla tai vedyllä.

Jatkotyössä toimijoiden yhteisten toimintatapojen kehittäminen on tärkeässä asemassa. Sopimukseen voivat liittyä kaupungit, kunnat, virastot tai muut julkisen sektorin hankintaorganisaatiot (hankintayksiköt). Hankintayksiköille on suunnattu joukko pakollisia ja vapaaehtoisia toimenpiteitä. Sopimukseen liittyvät tahot ovat luoneet yhteisen päästöttömän työmaan toimintamallin. Kriteereistä ja yhteisistä toimintamalleista sovitaan ohjausryhmässä sekä neljässä työryhmässä; infrarakentaminen, kunnossapito, asfaltointi ja talonrakennus. Yhteisillä hankintakriteereillä ja seurantajärjestelmällä varmistetaan sopimuksen tavoitteiden saavuttaminen. Hankintayksiköt kehittävät tehokkaampia valvontatapoja, käyvät markkinavuoropuhelua uusien ratkaisujen ja toimintamallien kartoittamiseksi. Organisaatiot voivat kehittää resurssien puitteissa työkalua päästölaskentaan joko yhdessä tai omana sisäisenä työnään.

 

Ympäristöministeriön tukena sopimuksen toimeenpanossa toimi vuosina 2020–2024 Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen verkostomainen osaamiskeskus (KEINO). Tällä hetkellä tukea antavat Motivan asiantuntijat ja työtä rahoitetaan Vähähiilisen rakennetun ympäristön ohjelmasta.

Kysyttävää sopimuksesta, sopimuksen toimeenpanosta tai sitoumuksen tekemisestä?

Salla Koivusalo
Ympäristöministeriö
salla.koivusalo@gov.fi

Taneli Varis
Motiva Oy
taneli.varis@motiva.fi

Kysyttävää sivuston toiminnasta?

sitoumus2050@motiva.fi